نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





نقش آب در بدن

شما بدون غذا چند هفته، بدون آب چند روز و بدون اکسيژن چند دقيقه ميتوانيد زنده بمانيد، به عبارت ديگر بجز اکسيژن آب مهمترين عنصريست که در بدنمان داريم.

بدن شما از70-55 درصد آب تشکيل شده و تقريباً 90-80 درصد خون را آب تشکيل مي دهد. آب تقريباً در تمام روندهاي حياتي بدن دخيل است. کمبود آب ميتواند به تغييرات ذهني و فيزيکي منجر شود.آب نقش هاي زير را ايفا ميکند:

¥ با شستن سمومي که در طي زندگي عادي توليد ميشود، بدن را پاک ميکند.

¥ پوست را از خشکي محافظت مي نمايد.

¥ هيدراسيون احشاء داخلي را حفظ ميکند.

¥ دماي بدن را کنترل مينمايد.

وقتي بدن گرم ميشود، آب به شکل عرق از پوست دفع ميگردد. اين مساله خوب است چرا که عرق از پوست شما تبخير ميشود و بدن شما سرد ميشود. در واقع يک Air-Conditioner در بدن شما وجود دارد ولي براي اينکه اين سيستم به کار خود ادامه دهد، نياز به جبران آب از دست رفته بدن داريد.اگر به اندازه کافي و در حد جبران عرق از دست رفته آب ننوشيد، خون غليظ شده و جريان خون کند ميشود اين امر باعث ميگردد که فشار بر روي قلب وارد شود. در صورتيکه کمبود مايع زياد باشد، بدن شما به اندازه کافي آب براي توليد عرق ندارد. در اين نقطه درجه حرارت بدن ميتواند تا حد خطرناکي بالا برود.

يک فرد بزرگسال با چثه متوسط در روز حدود2 ليتر آب از دست ميدهد، در حاليكه يک ورزشکار ممکن است در ظرف يک ساعت ورزش شديد قريب به 3 ليتر آب از دست بدهد. در صورتيکه اين مايعات از دست رفته جايگزين نشوند، ممکن است دهيدراسيون عارض گردد.

کم آبي يا دهيدراسيون يک اثر منفي و شديد روي کارايي ورزشي دارد. در واقع حتي دهيدراسيون خفيف تا حد يک درصد کاهش وزن بدن مي تواند با ايجاد سرگيجه، سردرد و زمان عکس العمل کندتر همراه باشد و ميتواند بر خطر گرمازدگي بيافزايد.

در صورت عدم درمان، دهيدراسيون بدتر ميشود و ميتواند کشنده باشد. مراقب علايم زودرس هشداردهنده در خودتان و هم تيمي ها باشيد تا از دهيدراسيون اجتناب شود. در صورتيکه هر يک از اين علائم را مشاهده کرديد، به مربي خود اطلاع دهيد يا مراقبت طبي فوري طلب کنيد.

تشنگي

سوال اينست که آيا احساس تشنگي هميشه با آغار کم آبي همراه است؟ پاسخ اينست، نه در همه موارد. در بسياري موارد ورزش واقعاً واکنش تشنگي را مختل ميکند. به هنگام ورزش شما مقدار زيادي آب را قبل از احساس تشنگي از دست مي دهيد و قبل از اينکه بطور کامل کم آبي شما جبران شود احساس تشنگي از بين ميرود. بنابراين براي تأمين نيازتان به آب نمي توانيد به حس تشنگي اکتفا کنيد. به عنوان يک ورزشکار لازم است که بطور آگاهانه بيش از آنچه که دوست داريد آب بنوشيد، بويژه زماني که در گرما ورزش ميکنيد.

ميزان مصرف مايعات در ورزشکاران

بنا به همه دلايل فوق،ورزشکاران لازم است که آب يا ساير نوشابه ها را قبل، در طي و بعد از ورزش مصرف کنند.

قبل از ورزش: يک يا دو ليوان مايعات را دو ساعت قبل از مسابقه يا تمرين بياشاميد تا اطمينان حاصل کنيد که بخوبي هيدراته شده ايد. پانزده دقيقه قبل از شروع ورزش يک ليوان ديگر نيز بنوشيد.

در طي ورزش: در طي ورزش براي جايگزيني مايعات از دست رفته و اجتناب از گرماي بيش از حد هر20- 15 دقيقه ، 180-120 سي سي مايعات بنوشيد. مايعات سرد بهتر است چرا که به سرعت جذب مي شوند و حرارت مرکزي بدن را سريعتر پايين مي آورند.

پس از ورزش: اين نکته که پس از انجام ورزش به مصرف مايعات ادامه دهيد. حائز اهميت است که جبران کم آبي بدن زمان ميگيرد. براي اطمينان از اينکه به اندازه کافي آشاميده ايد، خودتان را قبل و بعد ورزش توزين کنيد. به ازاي هر 5/0 کيلوگرم کاهش وزن حداقل 500 سي سي آب مصرف نماييد. اين اشتباه را نکنيد که وزن کاهش يافته در ورزش مربوط به چربي است. چرا که چربي بتدريج از دست ميرود و در مقياس چند روز مشخص نخواهد شد.تقريباً تمام کاهش وزن طي ورزش از منشاً آب مي باشد.

علائم و خطرات کم آبي در ورزشکاران

دهيدراسيون مي تواند نسبتاً سريع عارض شود. ولي همچنين ممکن است ظرف چندين روز ورزش بدون نوشيدن مايعات کافي پديد آيد.ورزشکاراني که هر روز يا دوبار در روز و بويژه در آب و هواي گرم و مرطوب بشدت ورزش ميکنند، ممکن است بازاي هر 5/0 کيلوگرم وزني که از دست مي دهند آب نياز داشته باشند تا تعادل آب آنها مجدداً اعاده شود. بطور معمول نبايد در روز وزن شما کاهش يابد، حتي 2درصد کاهش وزن مي تواند به کاهش کارآيي منجر شود و معرف دهيدراسيون خفيف باشد.

علاوه بر آب، برخي از ورزشکاران نياز به جايگزيني الکتروليتهاي سديم و پتاسيم که در عرق از دست مي دهند، دارند.اين امر بويژه در ورزشي که بيش از يک ساعت به طول انجامد صدق ميکند. بسياري از نوشابه هاي ورزشي حاوي غلظتهايي از الکتروليتها و کربوهيدراتها هستند که جذب آب را تسريع مي نمايند. به علاوه الکتروليتهاي موجود در نوشابه هاي ورزشي تشنگي را تحريک ميکند، که باعث تحريک فرد به نوشيدن و جبران کم آبي ميشود. نوشابه هاي ورزشي در ورزشکاران استقامتي و نيز افرادي که تا حد توان بطور روزانه تمرين مي کنند، يا در چند مسابقه در يک روز شرکت ميکنند يا دو جلسه تمرين در روز دارند بيشترين فايده را دارند.

در صورتيکه ذائقه و بيزاري مانع نوشيدن مايعات مورد نياز شماست، نوشابه را بر طريق سليقه خود برگزينيد (انواع آبميوه، آب ساده، آب معدني، نوشابه هاي ورزشي، ليموناد). شما همچنين ميتوانيد از غذاهايي که آب زيادي دارند (مثل: هندوانه،گوجه فرنگي، کاهو، سوپ) بيشتر استفاده کنيد. با اين حال آگاه باشيد که نوشيدنيهاي حاوي کافئين، نظير قهوه و چاي اثر متضادي دارند. کافئين نياز بدن به ادرار کردن را افزايش ميدهد و بنابراين بايد در زمان اعاده مايعات از دست رفته، از مصرف آنها اجتناب نمود. به همين ترتيب مشروبات الکلي داراي اثر کاهنده آب بدن هستند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 21 بهمن 1389برچسب:, ] [ 11:3 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 96
بازدید کل : 72730
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2